I like nonsense, it wakes up the brain cells. Fantasy is a necessary ingredient in living, It's a way of looking at life. Dr.Seuss

Wednesday, June 30, 2010

Clown of Buffoon?


Paar dagen geleden heb ik een schilderij van dhr. Hybris gemaakt. Afgelopen nacht heb ik hem al in mijn droom tegengekomen. Hij veranderde in een nar. Gedaanteverwisseling. Hij had een mooie pak van gebloemde en geruite stof. Maar hij keek nog steeds beetje verwaand. s'Ochtends dacht ik of het een nar was, of grappenmaker of wie weet hoe ik hem moet noemen. Er zijn vast welgeleerde mensen die dat weten. Bijvoorbeeld Jacques Lecoq. Die beschrijft het als het volgende:

"The difference between the clown and the buffoon is that while the clown is alone, the buffoon is part of a gang; while we make fun of the clown, the buffoon makes fun of us."

OK dan, ik leg me neer bij zijn opvattingen. Het zou dus CLOWN moeten zijn. Maar artisjok laat zich niet zomaar uit veld ruimen. Gezien het feit dat buffoons ook een "political significance" hebben is het best mogelijk dat het toch het juiste naam is. Kijk huidige politiek. Er zijn ook buffoons in een "gang"...... Nu wordt het beetje gecompliceerd, mooie tijd om te stoppen.

Deus ex machina!




No comments:

Post a Comment