I like nonsense, it wakes up the brain cells. Fantasy is a necessary ingredient in living, It's a way of looking at life. Dr.Seuss

Saturday, July 24, 2010

Kalverstraat


Dit is de Kalverstraat. Niet die in Amsterdam of in Utrecht, of in Harmelen of Culemborg maar ergens op een boerderij op het platteland. Ik noem dit een echte Kalverstraat. Met kalfjes. Onopvallend naderde ik de plek waar ik een foto wilde maken. Ik ontsnapte met mijn fototoestel echter niet aan hun aandacht. Twee kalveren kwamen poseren. Een beetje verlegen maar nieuwsgierig. 


Ik moest denken aan een situatie die zich voordeed een paar jaar geleden in Amsterdam, op de Kalverstraat. Ik liep toen richting De Dam. Een toevallige passant vroeg me nieuwsgierig waarom ik  foto's van de straat maak en niet van hem? En hij liep achteruit voor me. Het was onverantwoord om hem zo lang  laten lopen op deze manier. Ik  drukte op de ontspanknop. De man glimlachte tevreden naar me, draaide zich om en zonder verder iets te zeggen, liep hij weg. 

Ik vermoed dat als de meeste mensen de naam KALVERSTRAAT horen, gelijk denken aan winkelen. Het is trouwens een van de duurste straten van Nederland. Het bedrag voor winkelhuur per vierkante meter is meer dan 2200 euro per jaar. Vergeleken met de rest van de wereld is het een bescheiden bedrag. Snel gegoogeld: in Parijs op Avenue des Champs Elysées huur je een vierkante meter voor  6600 euro, maar de duurste meter vind je op Fifth Avenue in New York, rond 12 000 euro.

Maar nu terug naar de echte Kalverstraat. Er staan nu meer kalfjes naar me te kijken. Ze zijn allemaal nieuwsgierig. Ze staan hier met velen. Op een kleine stukje. Omdat er verder niks gebeurd draaien ze langzaam om en gaan ze weer een plekje zoeken waar ze ongestoord kunnen herkauwen. Het kan ze echt niet schelen wat de prijs  van hun vierkante meter waard is. Gelukkig.
The cow has forgotten she was once a calf.

No comments:

Post a Comment