I like nonsense, it wakes up the brain cells. Fantasy is a necessary ingredient in living, It's a way of looking at life. Dr.Seuss

Friday, July 16, 2010

Old portraits

Nr.3

Nr.2

Nr.1

Portretten van begin 1900. Uit de oude doos. Wie zijn deze mensen? Veel weet ik niet. Enige informatie is echter te vinden op de achterkant van de foto nr.1 en nr. 2.
Jonge soldaat Julius (nr.1) schrijft aan zijn geliefde Maria oa. "ik stuur je mijn foto zodat je kan zien hoe het me staat."Hij was zeker erg trots op zijn outfit. Gedateerd 20 juni 1914. Dus 8 dagen voor Frans Ferdinand van Oostenrijk was doodgeschoten in Sarajevo.
Jonge man "Jenik" van de foto nr.2 schrijft aan de achterkant "voor mijn lieve en onvergetelijke huisbaas ter herinnering aan mij". Ik vraag me af hoeveel huurders vandaag nog een foto geven aan hun verhuurders....
(Laat je fantasie gaan en er komen spannende verhalen tevoorschijn)
Nr.3 is echter mijn dierbaarste. Mijn opa met zijn kleine zusje. Geen datum, ik schat rond 1910. Toen was er nog geen Photoshop. Geen probleem: ontbrekende veren op de hoed werden op de achtergrond geschilderd, zoals ook de bloempot voor de op achtergrond geschilderde plant. Zelfs met zijn linker handje is geknoeid.

Dus: nihil novi sub sole. Men wilde altijd manipulieren. Al lang voor de komst van Photoshop CS 5 .......



No comments:

Post a Comment